Nederlands NL | Vlaams BE | Deutsch DE | English EN

Wat is sportmarketing?

Sportmarketing is "de specifieke toepassing van marketingprincipes en marketingprocessen, op sportproducten en op de marketing van producten niet aan sport gerelateerd, door middel van de associatie met sport" (Shank, 2008; p. 2). We kunnen sportmarketing dus beschouwen als het vakgebied waarin sport wordt gebruikt door bedrijven, voor het bereiken van bepaalde commerciŽle doelen. De sportindustrie is een uniek en interessant vakgebied, waarin vaak andere wetten en regels gelden dan in andere vakgebieden.

In opkomst

Sportmarketing is in de laatste jaren enorm in opkomst. Sportsponsoring wordt steeds vaker gebruikt als promotie-instrument door bedrijven. Het tijdperk van de traditionele sponsoring is afgelopen, waarin het alleen nog ging om liefdadigheid en naamsbekendheid. Tegenwoordig bereiken sponsors steeds meer met een sponsorproject.

Opleidingen

Sportmarketing is niet alleen in opkomst bij commerciŽle bedrijven, ook het aantal sporteconomie-, sportmarketing- en sportmanagementopleidingen zijn sterk toegenomen. Het is sterk de vraag of alle afgestudeerde studenten een baan in de sportmarketing kunnen vinden. Gelukkig hebben zij ook goede perspectieven op een baan in andere commerciŽle sectors.

Mediability

Wij zijn opgeleid als sportmarketeers en gespecialiseerd in sportmarketing. Wij bieden u professionele sportmarketingdiensten.

Referenties

Shank, M.D. (2008). Sports Marketing: A Strategic Perspective (4th Ed.). Upper Saddle River: Prentice Hall.