Diensten voor bedrijven
Conceptontwerp & Activering
Hospitality & Incentives
Onderzoek & Advies
Sponsorbeleid & Management

Diensten voor sporters
               & sportorganisaties

Sportmarketing
Management & Organisatie
Communicatie & PR
Onderzoek & Advies
Sponsorwerving
Relatiemanagement

Over Mediability
Vacatures
Contact

Sitemap
Sportmarketing-woordenboek
Mediability :: Sportmarketing-woordenboek ::

Sponsoring in natura

Sponsoring in natura gebeurt wanneer een sponsor geen financiŽle vergoeding geeft voor bewezen diensten (zoals reclameruimte), maar goederen. Dat kunnen allerlei goederen zijn: sportkleding, ballen, bier, gereedschap, auto's, benzine, etcetera. Voor een sponsor is sponsoring in natura om drie redenen interessant. Ten eerste wordt de gesponsorde daadwerkelijk een gebruiker van het product. Dit maakt de sponsoractie geloofwaardiger en vergroot de associatie tussen het product en de gesponsorde. Ten tweede is een sponsoring in natura efficiŽnter voor de sponsor. Hij levert iets tegen de kostprijs, terwijl de gesponsorde de standaard prijs ermee verdient. De derde reden is dat de gesponsorde het product leert kennen en daardoor wellicht ook in de toekomst gebruik gaat maken van het product. Deze reden is vaak minder belangrijk.

Belasting :: Ondanks dat er geen geld wordt uitgewisseld, moet er wel belasting worden afgedragen over sponsoring in natura. Als waarde van de sponsoring in natura geldt de inkoopwaarde van de goederen die de sponsor ter beschikking stelt. Aftrek van voorbelasting is alleen mogelijk als zowel u als de sponsor een factuur uitreiken voor de waarde van de prestatie.

Gerelateerde onderwerpen :: Sponsoring en belasting, Bartering, Sponsorwerving

Trefwoorden: sponsor, sponsors, sponsort, sponsoren, in natura