| |
Stap 10: Effectmeting en evaluatie van de sponsoring
Valkuilen en vergissingen
Effectmeting? Que?
Geen effectmeting, geen evaluatie
Geen enkele indicatie over het rendement kunnen geven
Sponsor geen kans bieden verbetersuggesties aan te dragen
Aannemen dat (sportief) succes automatisch verlenging betekent
Zijn we goed bezig?
Hoe verloopt de sponsoring? Behaalt de sponsor de gewenste resultaten? Zijn we eigenlijk wel goed bezig? Dit zijn slechts een paar vragen die de sponsor zich afvraagt na verloop van tijd, of vlak voor de contractverlenging. Als het goed is stelt u zich deze vragen ook. Daarom is het verstandig om regelmatig het effect van de sponsoring te meten, en vervolgens het partnerschap te evalueren.
Effectmeting van sponsoring
Sponsoring is één van de krachtigste marketingcommunicatie-instrumenten, maar tegelijkertijd ook één van de lastigste vanwege het gebrek aan succesindicatoren. Een sponsor kan enorm veel profiteren van sponsoring, maar zonder inzicht in het succes weet de sponsor niet wat de campagne écht oplevert. Toch zijn er verschillende manieren waarop u de sponsor kunt helpen om inzichtelijk te krijgen wat het rendement is, bijvoorbeeld met een nulmeting. Doorslaggevende informatie die een partij langer kan binden.
Evaluatie van de sponsoringcampagne
Het partnerschap kan op verschillende momenten worden geëvalueerd: voor het aflopen van de overeenkomst of halverwege. Het is belangrijk dat u het evaluatiegesprek goed voorbereidt en daarbij over zoveel mogelijk informatie beschikt over de afgelopen periode. Dat helpt de sponsor om inzicht te krijgen in het succes van de samenwerking, zodat u samen ook in de toekomst uw doelen bereikt. Een krachtig partnerschap is uiteindelijk het beste voor beiden.
Mediability helpt u met...
meedenken met de sponsor over doelstellingen meten
ontwikkeling van meetmethoden en meetfactoren
effectmetingen vooraf, tijdens en na afloop
betrouwbare informatie voor een realistische evaluatie van het partnerschap
marketing- en sponsortechnische ondersteuning tijdens het evaluatiegesprek
nog meer…
| |